Datele parcarilor pentru mobilitatea urbana – un curs la Timisoara cu participanti din 15 orase

 In Parking Sensors

De ce un curs despre Datele parcarilor in Romania? Autorul “Inventarul parcarilor publice din Romania” (4 editii in perioada 2019 – 2022) in parteneriat cu European Innovation Technology Urban Mobility a organizat in parteneriat cu Primaria Timisoara si Timpark in perioada 9-12 aprilie 2024 cursul numit “Datele parcarilor pentru mobilitatea urbana”, dupa ce prima editie a fost organizata la Brasov, in perioada 3-6 octombrie 2023, cu 13 participanti din 6 orase.

Daca in prima editie au fost participanti exclusiv din primarii, la aceasta editie, alaturi de 20 de participanti din zona publica, au contribuit si sponsorizat 2 participanti dintre companiile furnizoare de solutii de parcare implicate si cu mare experienta pe zona de parcari: Interparking (operator de parcare international care administreaza 6 parcari in Romania) si TPark / Piconet care este prezent in 66 de orase din Romania pentru plata parcarii prin SMS. Orasele reprezentate la acest curs au fost din toate categoriile: Cluj, Oradea, Arad, Timisoara, Lugoj, Satu Mare, Zalau, Marghita, Campia Turzii, Reghin, Radauti, Piatra Neamt, Targu Jiu si Bucuresti.

Cursul a fost deschis in prima zi de catre domnul Viceprimar Ruben Latcau, care a adresat nu doar un cuvant de bun venit in Timisoara si o invitatie calduroasa de a vizita acest oras frumos al Romaniei, ci si prin a insista asupra importantei parcarilor intr-o dezvoltare urbanistica sanatoasa si a-si arata disponibilitatea participarii la dezvoltarile ulterioare ale initiativelor legate de eficientizarea parcarilor si a datelor parcarilor.

Au fost multi care s-au intrebat de ce dureaza 4 zile acest curs si nu 3. Cursul a inclus si parte practica cu 4 teme realizate in 5 echipe de catre cursanti pe parcursul acestui curs. Patru zile sunt necesare pentru cele 4 teme mari dezvoltate de cei 4 lectori cu mare experienta:

  1. Cornel Barbut a vorbit despre Legislatia parcarilor (inclusiv cele 3 legi suport pentru datele parcarilor), tipurile de parcari + Tarifele parcarilor intre cerere si oferta.
  2. Florin Nemtanu a aprofundat legatura dintre Parcari si Mobilitatea urbana (MaaS + ITS), precum si despre Cum putem creste cantitatea si calitatea datelor colectate ale parcarilor. 
  3. Ciprian Caragea a clarificat ce inseamna Date deschise ale parcarilor, ce date pot fi publicate si care date nu pot fi publicate de administratorii parcarilor. Ciprian a aratat si exemple practice din Analiza datelor parcarilor si instrumentele disponibile.
  4. Reinhold Stadler a discutat si provocat la discutii privind legatura dintre Urbanism si Parcari. Dupa cum spunea un participant “urbanistii au agravat mult situatia parcarilor” si acum se pune problema cum s-ar putea repara.

Au mai participat si 2 invitati speciali:

  1. Michael Drow de la APDS – Alliance for Parking Data Standards care a vorbit despre standardul pentru datele parcarilor care din 2023 a devenit standard ISO.
  2. Lucian Veresciaghin de la Primaria Sectorului 6 din Bucuresti – care a vorbit despre un proiect pilot Smart Zone pentru Logistica.

Intr-o atmosfera foarte placuta petrecuta impreuna, cu multe dezbateri, discutii si scenarii, bune practici ale gestionarii parcarilor din orasele prezente au fost atinse urmatoarele subiecte de mare interes pentru gestionarii parcarilor din Romania:

  • Haosul legislativ privind parcarile si nevoia unui cadru coerent si unitar la nivel national
  • “Legea 448 imi mananca ficatii” cum spunea unul dintre participanti, care ilustreaza nevoia de solutii care sa sprijine pe cei care se ocupa in teren de amenajarea parcarilor
  • Strategia de parcare pentru un oras = o necesitate absoluta, care nu are legatura cu PMUD. Sunt putine orase din Romania care au astfel de strategii/viziuni de parcare.
  • Parcarile de resedinta. Trei moduri principiale diferite de abordare in Romania, cu plusuri si minusuri la fiecare. Pe langa abordarile de parcari la liber (gratuite) in multe orase din Romania. Atribuirea directa versus licitatie versus permise de resedinta.
  • La Slatina amenda pentru parcare neregulamentara este un abonament/zi pentru transportul public – exemplu.
  • Inainte de a emite Hotarari de Consilii Local legat de parcari sa fie realizate studii (cu date colectate si analizate), profiluri ale utilizatorilor parcarilor si UX pentru aplicatii ale parcarilor (User Experience).
  • Tarif versus Taxa pentru parcare
  • Enforcement sau controlul utilizarii parcarilor
  • Probleme celor din departamentele/firmele de Parcari cu cei de la Politia Rutiera sau Drumuri (Proiecte/Avizari)
  • Durata contractelor de utilizare pentru locurile de parcare de resedinta (luna, an sau 5 ani la Targu Jiu)
  • Timp de asteptare pentru cererile pentru un loc de parcare.
  • Criterii de atribuire a locurilor de parcare (in unele orase conteaza mult vechimea contractului de vanzare-cumparare a locuintei)
  • Ce date trebuie sa ceara o primarie unui furnizor care ofera solutii de parcare? Care este formatul in care furnizorul ar trebui sa ajute primaria sa publice datele deschise ale parcarilor publice?
  • Tarifele parcarilor in SUA variaza intre 0,5 si 25 $/ora
  • Rezervarea parcarilor. Au aparut multe platforme pentru rezervari si este unul din motive care impinge inainte spre nevoia unui platforme de date ale parcarilor la nivel national
  • Tarife statice si tarifele dinamice. A fost prezentat un exemplu de tarife dinamice implementat intr-un oras din Franta si cum s-a mentinut volumul de incasari prin reducerea tarifelor parcarilor.
  • Analiza datelor parcarilor in timp real. Ce inseamna “timp real”? In SUA “Near Real time” este un timp cuprins intre 10 s si 10 minute.
  • Interoperabilitatea. Cum poate reprezentantul unei primarii obliga/forta 2 companii private sa se interconecteze in interesul cetatenilor?
  • Care este viitorul parcarilor?
  • In Spania primaria nu mai atribuie contracte pentru amenajare parcari, ci Contracte pentru Mobilitate. Parcarile sunt integrate cu pistele de biciclete, locuri de joaca, reducerea poluarii, statii de transport public samd.
  • Nevoia intalnirilor dintre gestionarii parcarilor publice si companiile private furnizoare de solutii diverse si inovatii pentru parcari.

Ca si concluzie a acestui curs, datele parcarilor merita adunate intr-o platforma a Parcarilor din Romania in perioada imediat urmatoare, avand multe beneficii in perspectiva cresterii unei Economii ale Datelor (Data Economy) la nivel national si international. Acest curs a dovedit a fi buna si absolut necesara intalnirea si partajarea  experientelor si a bunelor practici intre cei care gestioneaza parcarile urbane ale tarii, in scopul unei cresteri si eficientizari ale gestionarii locurilor de parcare atat de necesare si discutate si in spatiul public.

 

Recent Posts

Leave a Comment