Inventarul Parcărilor Publice din România în 2023: Primăriile au obținut venituri de 452.362.330 lei din utilizarea acestora și din amenzi

 In Parking Sensors, Smart City
  • Bucureștiul aduce aproximativ 40% din veniturile totale înregistrate în țară
  • 23,043 milioane de lei, venituri din amenzi pentru nerespectarea regulamentului de parcare
  • 353.726 locuri publice în 2023, față de 1.299.318 locuri publice în 2022
  • 33.729 locuri dedicate persoanelor cu dizabilități, față de 29.218 în 2022

București, 17 octombrie 2024 – Integratorul de soluții inteligente la cheie Vegacomp Consulting și Parking Data publică a cincea ediție a analizei Inventarul Parcărilor Publice inventarul-parcarilor-publice-din-romania_2024_ro, conform căreia România dispunea, în 2023, de 1.353.726 de locuri de parcare publice, față de 1.299.318 în 2022.

„În cei 5 ani de analiză, vedem anul 2022 ca un an de cotitură pentru evoluţia parcărilor din Bucuresti. Observăm, astfel, o creştere a numărului locurilor de parcare de doar 23% – de la 244.342 în 2020 la 300.359 în 2023 – şi o creştere a veniturilor de aproape 7 ori în 5 ani, în 2023 fiind duble faţă de anul precedent”, declară Cornel Bărbuț, CEO al Vegacomp Consulting.

Potrivit informațiilor din raport, primăriile au obținut venituri de 452.362.330 lei din utilizarea locurilor de parcare și din amenzi în 2023, în creștere față de suma de 314.585.683 lei colectată în anul precedent. Doar Bucureștiul aduce aproximativ 40% din veniturile totale înregistrate în țară, cu 300.359 locuri de parcare.

Tariful pentru parcările de reședinţă variază între 30 și 120 lei în localităţile mici, respectiv între 70 și 600 lei în orașele mari. Pentru abonamente, preţurile de închiriere variază între 15 lei/lună și 1.000 lei/lună. Aceste tarife s-au păstrat și în 2023, modificările fiind insesizabile față de anul anterior. Tariful orar de ocupare pentru parcările publice cu plată variază între 1 și 5 lei, cu excepţia Clujului și Oradei, unde limita maximă ajunge la 10 lei;

“Am continuat și în acest an să colectăm date și cu privire la cea de-a treia sursă de venituri din parcări, provenind din serviciile adiacente parcărilor, cum ar fi ridicarea mașinilor parcate neregulamentar sau blocarea roților mașinilor șoferilor care nu au plătit taxa de parcare. Aceste venituri au fost în 2023 de 9.158.731 lei, iar în 2022, de 7,713 milioane lei. În acest clasament avem Craiova lider, urmat de Sectorul 4 și, foarte aproape, Constanța”, adaugă Bărbuț.

O evoluție încurajatoare este înregistrată la nivelul locurilor dedicate persoanelor cu dizabilități, care ajung la 33.729, față de cele 29.218 din 2022 sau faţă de 13.728 în 2019.

Clasamentul orașelor, ca număr de locuri de parcare

Bucureştiul conduce detașat, tratat comasat la nivel de primărie general și sectoare, cu 300.359 locuri de parcare în 2023. Defalcat, Timișoara ocupă prima poziție, cu 83.500 locuri publice de parcare, urmată de Sector 3 cu 80.363 de locuri și Brașov cu 66.161 locuri de parcare. Următoarele 4 oraşe îşi păstrează locurile şi ordinea din anul anterior: Iaşi, Cluj, Craiova şi Piteşti.

  1. Timișoara, 83.500
  2. Sector 3, 80.363
  3. Brașov, 66.161
  4. Sector 4, 65.268
  5. Iaşi, 58.893
  6. Sector 6, 49.193
  7. București, 45.280
  8. Cluj-Napoca, 42.596
  9. Craiova, 42.179
  10. Pitești, 40.751

Evoluția parcărilor inteligente

Dacă ne uităm la raportul din 2021, numărul locurilor de parcare inteligente din România era în creștere la 12.154 în 13 orașe, comparativ cu 9.742 în 2019. În 2022, topul era condus, la foarte mare distanţă, de Cluj-Napoca, cu 3.505, față de 7.705 locuri de parcare inteligente în 2021, și Iași cu 970 de locuri. În 2023, Iași conduce topul cu 1.042 de locuri, urmat de Craiova cu 1.026.

Numărul locurilor de parcare dedicate bicicletelor

Mobilitatea urbană în România a fost mult timp dominată de mașini și transport public, dar în ultimii ani bicicletele au câștigat teren ca mijloc de transport alternativ.

Clasamentul locurilor de parcare tip bike box pentru bicicliști este condus de:

  1. Cluj-Napoca, 19 parcări și 928 locuri
  2. Sector 6, 17 parcări, 700 locuri
  3. Bacău, 14 parcări, 336 locuri
  4. Timișoara, 9 parcări, 140 locuri
  5. Brașov, 3 parcări, 125 locuri
  6. Sector 3, 3 parcări, 64 locuri
  7. Sector 2, 3 parcări, 60 locuri
  8. Iași, 1 parcare, 50 locuri
  9. Vaslui, 1 parcare, 50 locuri
  10. Livezeni, 1 parcare, 25 locuri

Ca metodologie, raportul se axează pe adrese trimise la 325 de primării din România, dintre care au răspuns solicitării un număr de 310 orașe, față de 304 în ediția anterioară. Pentru Bucureşti, au fost incluse șapte primării în acest raport. Documentul include informațiile prelevate de la primării, verificate și comparate cu raportările precedente şi din alte surse relevante, în perioada 1 august – 15 septembrie 2024.

Cea de-a cincea ediție a analizei este disponibilă pe pagina:  Inventarul Parcărilor Publice din România în 2023 – Parking-data.com

Despre Parking Data

Parking Data este brandul dedicat parcărilor al Vegacomp Consulting SRL, companie înfiinţată din 2004. Parking Data este Investitor în parcări şi Operator de parcare. Operează și gestionează 3 parcări private, 2 în București (Dorobanţi Parking şi ONE CLUB Parking) şi una în Braşov (Orizont Parking). Parking Data are produse si servicii proprii pentru parcări din 2018: cursuri „Datele parcărilor pentru mobilitatea urbană”, Digitalizare, Operare și Investiții în Parcări, Studii de Fezabilitate și Strategii pentru Parcări pentru municipalităţi, Inventarierea Locurilor de Parcare în GIS, Panouri pentru Afișarea Locurilor Libere în Parcări si AI Parking – Inteligență Artificială pentru Optimizarea Parcărilor.

Mai multe informații sunt disponibile pe www.parking-data.com.

 

 

Recent Posts

Leave a Comment