Un sumar al noutatilor vazute pentru parcari la Intertraffic 2024 in Amsterdam – Parking news summary from Amsterdam Intertraffic 2024
Participarea in acest an la targul Intertraffic din Amsterdam in perioada 16-19 aprilie 2024 a fost foarte benefica: Homepage | Intertraffic Amsterdam. In primul rand pentru ca este prima data cand Vegacomp a participat ca expozant, alaturi de partenerii nostri din Olanda, Coding the Curbs, Coding the Curbs | Digital Smart Zones, care sunt un startup din grupul The Future Mobility Network Home – The Future Mobility Network.
Prezentarea senzorilor pentru detectia vehiculelor parcate produsi in Romania in cadrul solutiei Smart Zone dezvoltate de Coding the Curbs s-a bucurat de vecini pe masura. Spatiul expozitional al celor de la The Future Mobility Network a mai inclus o masina autonoma pentru Logistica, o aplicatie SchoolWalk pentru dus copiii la scoala insotiti de un adult din comunitate si solutia de tele-driving a partenerului lor Elmo din Estonia (sa conduci din Amsterdam o masina aflata la 1200 km distanta e ceva mai mult decat surprinzator): Road-legal remote technology – Elmo (elmoremote.com). Consider una din marile descoperiri la acest eveniment pentru ca tele-drivingul are destule aplicatii in viitorul apropiat la costuri rezonabile.
Masinile autonome au fost o prezenta masiva la acest eveniment, care confirma astfel trendul in crestere, inclusiv ca infrastructura (Autonomous Driving as a Service Enabled by Infrastructure) si cadrul legislativ la nivel european si international. Se vorbeste la nivelul cadrului legislativ european de 6 niveluri de masini autonome si azi exista legislatie pana la nivelul 5 din cele 6.
Am retinut si 2 termeni noi pentru mine:
CAT – Cooperative Automated Transport
CCAV – Connected Cars Automated Vehicles
O solutie intalnita aici de mai multe ori este Automated Vallet Parking (AVP), care devine din ce in ce mai vizibila in orase si este clar si o aplicatie pentru tele-driving la capitolul Intretinere.
Este evident ca AI a dominat si acest eveniment prin multe aplicatii aparute in toate domeniile de trafic si parcari. Tot la aspectele majore de impact pentru mine la Intertraffic Amsterdam au fost informatiile despre Video Data (98% din imaginile video, inregistrate sau nu, nu sunt folosite – unused data), free-flow-parking, inmultirea subiectelor si solutiilor despre Enforcement digital (controlul platilor parcarilor cu masini si camera video digitalizate) si multe materiale de noua generatie pentru marcarea parcarilor facute din sticla.
Faptul ca 98% din continutul video existent nu este analizat/folosit iar AI creste din ce in ce mai mult in acest spatiu, cu atat de multe informatii disponibile si neutilizate, da mult de gandit pentru potentialul urias nevalorifcat, care pare a fi multi-dimensional. O imagine dintr-o camera video poate genera Informatii utile pentru mai multe entitati/autoritati responsabile (parcari, trafic, drumuri, architect, urbanism etc).
– AIoT ne ajuta in predictia viitorului parcarilor (Artificial Intelligence of Things). DAS = Driver Assistance Systems deja joaca un rol esential
Un exemplu vazut la targ este Network Optix, NxGo, Enterprise Video Operating System | Network Optix, o firma din SUA care dovedeste cat de mult este de lucru aici, facand studii de trafic si alte lucruri extrem de utile pentru dezvoltarea urbanistica sanatoasa si eficienta.
– Smart Parking, Smart Mobility si Smart City = cuvinte cheie foarte frecvente
Cautand mai mult noutatile legate de parcari la acest eveniment care are loc o data la 2 ani, am gasit urmatoarele informatii si tendinte:
– Datele. Discutii despre responsabilitati, multe data-driven solutions care depind de Comunicatii si senzoristica, pentru a avea informatii si decizii in timp real, cu o latenta mai mica de 200 ms.
– Cum spunea cineva de la SkiData, “Datele schimba modul de a face politica. Nu modificare dupa modificare. Masoara, Intelege si Schimba.” Datele parcarilor pot, merita si trebuie folosite inainte de a produce HCL-uri legate de parcari, oriunde in lume. Pentru ca ele ajuta mult atat autoritatile locale, precum si mai ales cetatenii care sunt obositi de prea multe schimbari de acest gen.
– Reducerea numarului de locuri de parcare in zonele centrale in cat mai multe tari este deja un trend confirmat, care ia amploare din ce in ce mai mare peste tot. In SUA parcarile ocupa 22% din spatiul construit in zonele centrale.
– Un studiu de caz foarte tare l-am aflat din Copenhaga, care si-a propus ca obiectiv sa reduca cu 80-90% locurile de parcare on-street, in numar de 1150 care erau fata de cele 4000 locuri de parcare off-street, cu un grad de ocupare de 70% la ora 17 si 20% la ora 22.
– Stiam de EPA, European Parking Association, ca fiind o referinta a parcarilor la nivel European ca organizatie, spre care sper si eu sa avem reprezentare in Romania, ca semn al maturitatii pietei parcarilor din Romania la un moment dat. De la o prezentare EPA am aflat ca piata parcarilor este estimata in 2023 dupa cele 120 miliarde euro investite pentru construirea de locuri parcare on-street doar in UE.
– la nivel legislativ european, parcarea acum 5 ani nu exista, de cand EPA si-a construit un sediu la Bruxelles, fiind un atribut la nivel national. EPA, prin prezenta la Bruxelles a lucrat la uniformizarea cadrului legislativ si includerea parcarilor in cadrul tuturor directivelor si masurilor legislative care privesc Mobilitatea urbana si Viitorul oraselor (Smart Cities). Un exemplu bun de mare interes este legat de Cross-border Enforcement (controlul platilor parcarii de catre masini/soferi din alte tari).
– investitori in Parcari. Conform EPA, a crescut numarul acestora si s-a diversificat.
– Date existente despre parcari. TomTom portal este in Romania din 2016 si ofera date statistice in 84 tari in timp real.
– Studiu in Amsterdam: parcarea rezidentiala ocupa 40% din trafic, Logistica ocupa 40% si parcarile pe strada ocupa 30%. Este impresionant procentajul foarte mare pentru Delivery, care cere gasirea de solutii adecvate oraselor si aplicatiilor concrete.
– In Geneva platile pentru on-street parking sunt doar 60% (probleme cu perioade de timp – in zona centrala doar 1,5 ore), fiind astfel o mare problema a incasarii tarifelor de parcare si in alte tari mai civilizate.
– In Amsterdam enforcement se facea cu 500 oameni inainte de digitalizarea acestui serviciu si dupa digitalizare au redus cu 320 oameni.
– In Paris IEM controleaza jumătate din locurile de parcare. Au inceput cu 5 masini si acum au 19 masini electrice.
– Metode de plata. Am vazut mai multe optiuni, dar remarc ca cele mai multe prezente aici sunt legate de imaginile camerelor video, care permit astfel avansarea parcarilor fara bariere si fara tichete din ce in ce mai mult prin alte tari. Conceptul de free-flow-parking este in mare crestere.
– creste si trendul de EV parking, ca preocupare si integrare in toate parcarile.
– Multe aplicatii/intersectii pentru parcari – EV, velo, trafic, urbanism, poluare LEZ = Low Emissions Zones, mobilitate, public transport
– Am vazut foarte multe companii cu marcaje rutiere si pentru parcari cu sticla (reflectorizante – retroreflection)
– Radar of tomorrow (AI pt expandarea aplicatiilor)
– Foarte multe solutii de VMS (Visual Message Signs) cu diferite forme inclusive cu LED pe tot ecranul/indicatorul. Trendul aici il vad spre full LED si catre RGB (mai multe culori afisate, nu doar cu alb/Negru).
– Multe solutii si prezentari de Digital scan for Enforcement
– Un trend pentru senzorii de parcare din interiorul parcarilor este de a trece de la locurile de parcare individuale la mai multe locuri de parcare simultan si mai multe functiuni integrate in camera video (senzori optici)
– Solutiile de Ticketless parking (fara tichete) in crestere
– Am vazut doar o singura solutie pentru rezervarea locurilor de parcare, in rest aceasta optiune/facilitate o vad disparand din evenimente/targuri.
In final vreau sa spun ca am vazut si Parking Network care au organizat o serie buna de prezentari specific, de mare interes si concrete.
Ramane sa vedem la Amsterdam Intertraffic 2026 evolutia solutiilor de parcare din Europa.